Emilie Moseby design

Design av visuell identitet

mockup av prosjekt

ÅR: VÅR 2020

EMNE: STRATEGISK DESIGN

FORELESER/VEILEDER: VERA PAHLE

Om oppgaven

Vi fikk i oppgave å lage en visuell identitet for Kunst­silo. Kunst­silo er en nedlagt korn­silo, som skal bli et kunst­museum i Kristiansand. Oppgaven vår var å designe de forskjellige kontakt­punktene visitt­kort, banner, sosiale medier, et valg­fritt touchpoint, nett­side og en design­manual for Kunst­silo. Jeg gjorde denne oppgaven sammen med Ugne Abramovaite.

Forarbeid

I denne oppgaven ble det gjort et grundig forarbeid med research for å finne ut hvordan resultatet kunne formes på best mulig måte. Det ble gjort konkurrent­analyser, intervjuer, laget personas, mood­boards, flere runder med bruker­testing og hyppige veiledninger med veileder Vera Pahle. Det var et omfattende prosjekt hvor mange forskjellige flater skulle ha en sammenheng.

Vi brain­stormet og tegnet så mange mulige logoer vi kom på, for hånd. Deretter lagde vi våre favoritter digitalt, i tillegg til noen nye jeg kom på.

skisser av logoen
digitale skisser av logoen
illustrasjon av logo

Logoen

Resultatet av logoen kom fort på plass, men resten av den visuelle identiteten tok litt lengre tid å komme frem til. Logoen er en abstrakt tegning av korn­siloen. Denne logoen er tydelig i både liten og stor størrelse og kan brukes i forskjellige formater. Den åpner opp for muligheter til å lage mønstre, og fungerer utmerket som et illu­strativt element på en flate. Dette er også grunnen til at jeg endte med å bruke nettopp denne logoen, fordi den har mest særpreg og er allsidig. Jeg gjorde noen yttligere justeringer for porte­føljen og endte opp med denne:

illustrasjon av logo

Farger og skrift

Fargepalettet skulle fra starten bestå av langt flere farger enn det endelige resultatet, men det ble fort oppdaget at dette ikke var nødvendig, da jeg etter hvert begynte å lete etter steder å bruke de forskjellige fargene.

Skrifttypen som er valgt er en enkel og luftig sans-serif med noen sær­preg som korte over- og under­lengder og ulike skråninger på ende­strøkene. Den har også en av­rundet rektangulær form, som gir den et svakt kondensert utseende, men er allikevel godt leselig.

Her er hvordan fargepalettet og logoen så ut fra begynnelsen, sammen med skrift­typen vi har gått for.

skrifttype, logo og farger

Dette er det endelige fargepalettet.

fargepalett

Visittkort

Visittkortene er noe vi har brukt veldig mye tid på. Vi ønsket at disse skulle gjen­speile Kunst­silo sin identitet på best mulig måte i og med at disse er så lett til­gjengelige. Vi ville ha visitt­kortene minimal­istiske, men samtidig gi et godt inntrykk av hvordan Kunst­silo er.

skisser av visittkort
digitale skisser av visittkort

Slik ble de endelige visittkortene:

endelige visittkort

Resultat: mockups og merchandise

Her har vi avslutningsvis en presentasjon av prosjektet i det virkelige liv.

mockup av banner
mockup av facebooksiden
mockup av instagram
mockup av instagram
mockup av merchandise totebag