Emilie Moseby design

Redesign: avis

mockup av prosjekt

ÅR: VÅR 2021

EMNE: REDAKSJONELL DESIGN II

FORELESER/VEILEDER: MAGNUS OSNES

Om oppgaven

Vi fikk i oppgave å redesigne en fritt valgt avis. Deretter skulle vi redesigne logo, framside, leder­oppslag (side 2-3), et nyhets­oppslag med under­saker, og et oppsalg med tema (som f.eks. kultur, sport).

Forarbeid

Jeg valgte å redesigne Dagens Næringsliv for å gi meg selv en utfordring. Dette er en avis jeg ikke har et spesielt forhold til, og dermed følte jeg at jeg kunne gjøre mer objektive design­valg. Det jeg ville bevare fra den originale avisen var blåfargen, og enkel­heten (oppsettet er sjelden rotete, og siden er sjelden overfylt). Det jeg måtte jobbe med var å få den mer moderne og oversiktlig. Det var også små enkelt­elementer jeg ikke syntes var så veldig estetiske, slik som børs­oversikten på forsiden. Slik så utgaven av DN ut, som jeg skulle redesigne:

forsiden til original avis
oppslag til original avis
oppslag til original avis
oppslag til original avis

Jeg bestmte meg tidlig for å gå for fontene Portada og Tablet Gothic fordi jeg syntes disse var nøytrale og fine, i tillegg til at det er kjente avis­fonter. I ettertid skulle jeg ønske jeg prøvde meg litt mer fram med andre fonter. Jeg ble ikke hundre prosent fornøyd med font­valget etter å ha fått de inn i avisen og jobbet med dem.

Skisser

Jeg begynte med å skissere blad­hodet/logoen til avisen. Her ønsket jeg å beholde blå­fargen som DN bruker. Senere utviklet jeg hele forsiden og deretter ett og ett oppslag. Jeg bestemte meg for å bruke 13 spalter for å ha nok frihet. Jeg endte også med å gå vekk fra DNs antikva-​logo, og heller bruke en tykk versjon av Tablet Gothic. Her er noen ulike skisser:

ulike skisser til logoer for min versjon
ulike skisser til logoer for min versjon
ulike skisser til logoer for min versjon

Jeg slet lenge med å plassere enkelte elementer slik som børsen og "Bahr-​advokat"-​saken på forsiden. Jeg begynte også med en ensfarget hoved­tittel på avisen, men gikk bort fra dette for å få en litt mer definert logo. Jeg valgte å bruke linjer for å skille de ulike nyhets­sakene fra hverandre i nyhets­opp­slagene. Sitatene inne i avisen brukte jeg også en del tid på.

Resultat

resultat av mitt redesign
resultat av mitt redesign
resultat av mitt redesign
resultat av mitt redesign
spesifikasjoner

Mockups

mockup av min avis
mockup av min avis
mockup av min avis
mockup av min avis