Emilie Moseby design

Redesign av tidsskrift

mockup av prosjekt

ÅR: HØST 2019

EMNE: REDAKSJONELL DESIGN

FORELESER/VEILEDER: OLE LUND

Om oppgaven

I denne oppgaven jobbet jeg sammen med Bendik Haug Jacobsson. Vi designet hver våre omslag, men sam­arbeidet om inn­maten. Vi fikk i oppgave å re­designe et av flere utvalgte tids­skrifter. Vi skulle utvikle et design der den grafiske formen signaliserte at tids­skriftet er et veletablert og anerkjent aka­demisk fagtids­skrift. Det skulle også forholde seg til inter­nasjonale sjanger­konvensjoner, være tids­riktig, bruker­vennlig og til­freds­stille relevante behov hos alle parter. Den grafiske identiteten skulle være gjennom­gående fra nummer til nummer og årgang til årgang, men sam­tidig differ­ensiere på en effektiv måte fra nummer til nummer og fra årgang til årgang.

Forarbeid

Vi valgte å gå for tidsskriftet The Journal of Technical Writing and Communi­cation, for å gi oss selv en utfordring med tanke på at tidsskriftet er på engelsk.

Før vi begynte på oppgaven så vi nøye på det eksisterende designet for å finne ut hvilken informasjon som måtte være med videre, og hvilke design­elementer vi ville endre på. Vi fikk ganske kjapt en oversikt over hva vi syntes om designet, i og med at det er ganske enkelt.

Opprinnelig design av tidsskriftet

Skisseprosessen

Som sagt, designet vi omslagene hver for oss. Jeg begynte med enkle skisser i Adobe Illustrator ved å sette inn tekstbokser med nødvendig tekst, og eksperi­mentere med disse på flaten. Etter å ha forsket litt med skrift­størrelse og plassering, begynte jeg også å dra inn litt farger.

Enkle skisser av prosjektet

Senere prøvde jeg også å dra inn bilder og forskj­ellige design­elementer. Jeg slet litt i starten med å være kreativ, men etter å ha ekspri­mentert en liten stund, løsnet det sakte men sikkert.

Enkle skisser av prosjektet
Enkle skisser av prosjektet
Enkle skisser av prosjektet

Jeg bestemte meg om sider for å satse på bilder med et litt blast, svart-hvitt filter, og med med én spesifikk farge som kjenne­tegnet hver enkelt utgave. Jeg jobbet videre med dette og forbedret designet frem til slutt­resultatet:

endelig omslag
endelig omslag

Valg av skrift og designelementer

Jeg har valgt en hard og kraftig grotesk skrift­type, Interstate Com­pressed. Jeg har stort sett brukt denne skriften i versjonen "bold". Jeg syns denne skriften gir et boksete ut­trykk, noe jeg føler passer til designet og temaet, som er veldig teoretisk.

Jeg har vagt samme designet på de to år­gangene for å gi en bedre for­ståelse for hvordan senere utgaver av tids­skriftet også vil se ut, de vil følge grade­ringen av farger. Neste årgang vil kanskje lene seg mot fargen lilla/rosa, og deretter rød, oransje, gul osv.

På baksiden av tidsskriftet har jeg satt opp en slags innholds­fortegnelse av artikler tids­skriftet inneholder. Dette er for å skape interesse, og generelt ha en spennende bakside. Jeg forsøkte også å strekke bildet over både for- og bakside, men dette ble for mye. Derfor valgte jeg heller å ha én farge, med tekst bak.

Innmaten

Denne delen av oppgaven samarbeidet vi på. Her var poenget å vise hvordan vi setter opp et tids­skrift med tanke på hierarki, design og plassering av forskjellige elementer. At vi valgte fargen rød, er ganske tilfeldig, det var en farge vi begge syntes passet. Skriften som er brukt er Charter, kombinert med Interstate (som jeg brukte på omslaget).

Her er noen utsnitt fra innmaten i tillegg til spesifikasjoner:

innmat
innmat
innmat
innmat
innmat
innmat
innmat
innmat
innmat
innmat

Resultat: mockups

mockup av ferdig prosjekt
mockup av ferdig prosjekt